Nooit meer op dieet en toch op gewicht: hoe doe je dat?

Wie denkt aan het vasthouden van het ideale gewicht, het kwijtraken van overtollige kilo’s, die denkt al snel aan diëten. Zo zijn ze, niet in de laatste plaats door de media, ook een beetje opgevoed. Magazines stonden, en staan, met het naderen van de zomer vol met tips om nog even snel wat kilo’s kwijt te raken voor we in bikini moeten. En na de feestdagen volgen standaard in januari de tips om de feestdagenkilo’s weer kwijt te raken. Op dieet gaan lijkt wel de enige manier om een leven lang een gezond gewicht te behouden. Maar is dat echt zo? Of is afvallen zonder dieet ook een optie, en kun je dat gewicht dan ook goed vasthouden?

Van diëten naar gezonder leven

Als je de bladen moet geloven, is afvallen zonder dieet niet mogelijk. Wil je kilo’s kwijt dan ga je op een dieet, liefst zo streng mogelijk, zodat je binnen de kortste keren resultaat ziet. Enerzijds klinkt dat goed, snel resultaat, en ook de diëten zelf zijn meestal niet ongezond. Het slechte is echter dat zij worden gepresenteerd als een tijdelijk iets. Als je dit twee weken volhoudt, dan zit je bikini een stuk beter! Of wanneer je een week dit dieet volgt, ben je de feestdagenkilo’s weer kwijt.

Maar wat gebeurt er na deze tijd? Als je je oude eetgewoontes weer oppakt? Bijna iedereen weet het: dan zitten de kilo’s er zo weer aan. Je hebt ze in eerste instantie ook opgelopen door een eetpatroon dat niet past bij de hoeveelheid beweging die je krijgt, dus zodra je na je dieet weer op de oude voet verder gaat komen ze er ook zo weer bij. Gezond afvallen is dus geen kwestie van even snel op dieet gaan. Het gaat erom dat je kritisch naar je eetgewoontes kijkt, en deze zodanig aanpast dat je blijvend een gezond gewicht zal hebben.

Af en toe wat extra kan geen kwaad, als je maar blijft bewegen

Door eens goed naar je eetgewoontes te kijken, en een aantal ongezonde keuzes om te zetten in gezondere varianten, heb je de basis in handen van een gezond gewicht. Houd je je hieraan, dan zal je kilo’s kwijt gaan raken, al gaat het misschien niet zo snel. Houd je deze gezondere manier van eten, waarbij je ook echt zo nu en dan wat lekkers kunt nemen, echter vol, dan hoef je niet bang te zijn dat ze er weer aan zullen komen.

Een grote rol is weggelegd voor beweging. Hoeveel je op een dag verbrandt bepaalt hoeveel je kunt eten. Zijn deze twee in balans, dan blijft je gewicht gelijk. Beweeg je wat meer, dan zal je gewicht verliezen. Beweeg je echter minder, dan kom je aan. Zorgen voor een goede balans is dus de sleutel als het gaat om een blijvend gezond gewicht.