Ontspannen

Heb je regelmatig last van stress? Herken de signalen bij jezelf en leer te ontspannen. Ga lekker bewegen of doe ontspanningsoefeningen. En misschien is een training mindfulness iets voor jou.

Herken de signalen

Om stress te verminderen is het goed om te weten hoe jij reageert op stress. Ga bij jezelf na of je dan last hebt van:

  • gespannen kaken of gezicht
  • snelle of hoge ademhaling
  • ​druk op de borst

Stress kun je ook merken aan emoties of gedrag:

  • je wordt sneller boos of bent gefrustreerd
  • je bent sneller bang of nerveus
  • je vermijdt bepaalde situaties of trekt jezelf terug

Herken je deze signalen? Onderneem dan actie. Bekijk de tips om te ontspannen of zoek professionele hulp.

7 tips voor minder stress in je leven

  • schrijf op wat je energie geeft en maak daar tijd voor
  • houd een grote opruiming: in je huis, op kantoor en daarmee in je hoofd
  • houd tijd vrij voor onverwachte gebeurtenissen
  • doe één ding tegelijk en neem daar de tijd voor
  • kies voor een gezonde leefstijl
  • houd een vast dag- en nachtritme aan
  • verlaag je leefritme en prop niet te veel activiteiten in een dag

Ontspannen in het groen

De natuur is een ideale omgeving om in balans te komen. Beter in het Groen biedt activiteiten om te bewegen en te ontspannen in een groene omgeving. Denk aan wandelcoaching, yogalessen op het strand of sessies voor persoonlijke ontwikkeling.

> Ga naar Beterinhetgroen.nl

Mindfulness

Stress ontstaat vaak door gedachten over dingen die mis zouden kunnen gaan. Oefeningen in mindfulness kunnen dan helpen.

  • leef in het hier en nu
  • neem waar wat er in je omgeving gebeurt en luister naar de signalen van je lichaam
  • sta open voor die gedachtes en gevoelens die opkomen, maar oordeel niet
  • accepteer dat deze gedachten er zijn en richt je aandacht daarna weer op je lichaam en je ademhaling
  • geniet van de waardevolle momenten in het leven

Module mindfulness

Interesse in mindfulness? In de online stresstraining van Harteraad vind je de module over mindfulness.

> Bekijk de module mindfulness op YouTube.com

Wanneer hulp zoeken?

Merk je dat je al een langere tijd:

  • niet goed in je vel zit?
  • last hebt van angst of somberheid?
  • slaapproblemen hebt?
  • tegen overspannenheid of een burn-out aan zit?

Bij dit soort chronische klachten is het verstandig om hulp te zoeken. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een psycholoog.
Tip!
Maak een afspraak bij de huisarts als je lange tijd last hebt van stress.

HuurdersVitaal is preventiepartner van de Hartstichting

De hartstichting heeft op haar site uitgebreide informatie staan over gezond leven, gezond bewegen en ontspannen. Wij wijzen u graag de weg naar deze website.

Nieuws over gezond bewegen

Wijkverpleegkundigen winnen zorgtijd met elektrische fiets

Overgewicht en diabetes geen kwestie van eigen schuld dikke bult

37 Nijmeegse organisaties sluiten gezondheidscontract voor leefstijl

Blijf slim op de
hoogte via onze
gratis nieuwbrief