Hoeveel bewegen?

Hoeveel moet je bewegen om je hart sterk te houden? Dat is voor iedereen anders. Om een beetje een houvast te hebben, kun je de beweegnormen van de Gezondheidsraad aanhouden.

Bewegen vermindert je risico op hart- en vaatziekten. Hoe langer, vaker en intensiever je beweegt, hoe beter dit is voor je gezondheid

Norm voor volwassenen en ouderen

  • zit niet te vaak stil
  • beweeg minstens 2,5 uur per week matig intensief: ga bijvoorbeeld meerdere dagen per week wandelen of fietsen
  • ​doe minstens 2 keer per week activiteiten die je spieren en botten versterken, voor ouderen is het advies dit te combineren met balansoefeningen

Norm voor 4 -18 jarigen

  • zit niet te vaak stil
  • beweeg minstens 1 uur per dag matig intensief
  • doe minstens 3 keer per week activiteiten die je spieren- en botten versterken

HuurdersVitaal is preventiepartner van de Hartstichting

De hartstichting heeft op haar site uitgebreide informatie staan over gezond leven, gezond eten en gezond bewegen. Wij wijzen u graag de weg naar deze website.

Hoeveel moet je bewegen om je hart sterk te houden? Dat is voor iedereen anders. Om een beetje een houvast te hebben, kun je de beweegnormen van de Gezondheidsraad aanhouden.

Voorbeelden matig intensief bewegen

Bij matig intensief bewegen gaat je hartslag en ademhaling omhoog. De inspanning kost moeite maar je kunt er nog wel bij praten.

Voorbeelden matig intensief bewegen zijn:

  • badminton
  • fietsen
  • fitness
  • hond uitlaten
  • ramen lappen
  • rustig zwemmen
  • traplopen (langzaam)
  • paardrijden
  • roeien
  • volleybal
  • wandelen

Voorbeelden zwaar intensief bewegen

Bij zwaar intensieve sporten ga je zwaarder gaat ademen, hijgen en zweten.

Voorbeelden zijn:

  • aerobics
  • hardlopen
  • hockey
  • judo
  • klimmen
  • skeeleren
  • squash
  • tennis (enkelspel)
  • voetbal
  • wielrennen

Versterken van je spieren en botten en een betere balans

Spier- en botversterkende activiteiten zijn nodig voor een goede conditie en om je spieren en botten sterk te houden. Balansoefeningen zijn oefeningen om je evenwicht te verbeteren.

Spierversterkend Botversterkend Balans
Krachtoefeningen
Fietsen
Zwemmen
Hardlopen
Voetbal
Tennis
Fitness
Wandelen
Dansen
Springen
Traplopen
Hardlopen
Gewichtheffen
Yoga
Pilates
Tai Chi
Turnen
Ballet

Nieuws over gezond bewegen

De Hartstocht: sportief evenement in corona-tijd

Wijkverpleegkundigen winnen zorgtijd met elektrische fiets

Overgewicht en diabetes geen kwestie van eigen schuld dikke bult

Blijf slim op de
hoogte via onze
gratis nieuwbrief