Hoeveel moet je bewegen om je hart sterk te houden? Dat is voor iedereen anders. Om een beetje een houvast te hebben, kun je de beweegnormen van de Gezondheidsraad aanhouden.

Bewegen voor patiënten

Bewegen is belangrijk om je hart- en bloedvaten in goede conditie te houden. In beweging blijven is voor iedereen goed, ook als je een hart- of vaatziekte hebt. Kies dan wel een beweegvorm die past bij je mogelijkheden.

Bewegen houdt je hart en de bloedvaten gezond

Bewegen vermindert je kans op een hart- of vaatziekte. Het heeft een positief effect:

  • op de bloeddruk
  • op het cholesterolgehalte
  • op je bloedsuikerwaarde
  • op je gewicht
  • bij psychische klachten en stress

Meer bewegen tijdens de dag

Wil je meer gaan bewegen? Start dan met je dagelijkse bezigheden. Doe die met net iets meer beweging, bijvoorbeeld:

  • neem de trap in plaats van de lift
  • doe een boodschap op de fiets of lopend
  • loop regelmatig een blokje om in je buurt

Advies voor patiënten Heb je lange tijd weinig aan beweging gedaan? Begin dan niet ineens heel fanatiek met sporten. Dat kan gevaarlijk zijn. Bouw het langzaam op en zorg voor een goede warming up.

HuurdersVitaal is preventiepartner van de Hartstichting

De hartstichting heeft op haar site uitgebreide informatie staan over gezond leven, gezond eten en gezond bewegen. Wij wijzen u graag de weg naar deze website.

Hoeveel moet je bewegen om je hart sterk te houden? Dat is voor iedereen anders. Om een beetje een houvast te hebben, kun je de beweegnormen van de Gezondheidsraad aanhouden.

Goed om mee te beginnen

Als je na een hartaandoening je conditie langzaam wil opbouwen, kun je beginnen met rustig wandelen, fietsen of zwemmen.

Heb je geen klachten? Dan kun je ook kiezen voor meer inspannende activiteiten. Denk bijvoorbeeld aan sporten waar je makkelijk zelf je tempo bepaalt:

  • roeien
  • joggen
  • fitness

Houd vol!Lukt het om een half uur per dag te bewegen? Dat is mooi! Dan gaat het erom om dat vol te houden.

Sporten in de zomer

Let als sporter goed op bij warme dagen. Vooral als je eerder hartklachten hebt gehad.

Tips voor sporten op warme dagen

  • sport bij voorkeur vroeg in de ochtend of avond en neem rust tijdens de warmste uren van de dag of pas je tempo aan
  • draag dunne kleding en bedek je hoofd met een pet of hoed
  • drink extra omdat je veel vocht verliest door het zweten
  • ga tijdens een pauze even in de schaduw zitten

Tips voor drankjes onderweg

Bij sporten of activiteiten met warm weer is voldoende drinken belangrijk. Tips voor drankjes onderweg:

  • water met bevroren fruitblokjes
  • water met een takje munt en wat schijfjes citroen of sinaasappel
  • koude thee zonder suiker met citroensap

Wanneer stoppen?

Krijg je tijdens het sporten last van pijn op de borst, hartritmestoornissen of val je plotseling flauw? Stop dan onmiddellijk en raadpleeg een arts.

Deskundige begeleiding

De meeste patiënten hebben veel baat bij hartrevalidatie. Daarna kan sporten onder deskundige begeleiding helpen. Wil je na lange tijd weer starten met sporten en voel je je onzeker over wat je wel of niet kunt? Overleg dan met je arts of overweeg een sportmedisch onderzoek bij een sportarts.

Hartrevalidatie

Net na een hartinfarct, dotterbehandeling of hartoperatie kun je meedoen aan hartrevalidatie. Hier leer je onder deskundige begeleiding wat je hart nu aankan en welke sport het beste bij je past.

> Meer over hartrevalidatie

Bewegen voor patiënten

Via Harteraad kun je onder deskundige begeleiding bewegen. De trainer stemt de oefeningen af op wat je aankunt. Zoek wat de mogelijkheden zijn in jouw buurt via de Hart&Vaatwijzer.

> Ga naar de Hart&Vaatwijzer

Medisch sportadvies

Ben je hart- of vaatpatiënt? Overleg dan met je huisarts of cardioloog welke sport of beweegvorm het beste bij jou past. Je kunt ook een sportme­disch onderzoek laten doen bij een sportarts. Die kijkt of je hart de inspanning goed aankan en geeft advies. Zoek naar mogelijkheden in jouw buurt op www.sportzorg.nl

Welke sporten zijn minder geschikt voor hartpatiënten?

Bij welke aandoeningen kun je beter niet sporten?

Opletten bij koorts

Sport niet als je koorts hebt of pas hebt gehad. Je lichaam heeft de energie nodig om beter te worden. Bovendien is er bij griep kans op ontsteking van de hartspier (myocarditis). Inspanning kan dan leiden tot gevaarlijke hartritmestoornissen. Bij een verkoudheid zonder koorts kun je wel sporten.

Nieuws over gezond bewegen

Wijkverpleegkundigen winnen zorgtijd met elektrische fiets

Overgewicht en diabetes geen kwestie van eigen schuld dikke bult

37 Nijmeegse organisaties sluiten gezondheidscontract voor leefstijl

Blijf slim op de
hoogte via onze
gratis nieuwbrief